با ضایعات باتری یو پی اس چه می کنند؟

ضایعات باتری یو پی اس

همانطور که می دانید باتری بعد از مدتی توان تولید انرژی خود را از دست می دهد. در این حالت در اصطلاح می گویند باتری تمام شده و به عبارت دیگر باتری فرسوده شده است.

ضایعات باتری شامل فلز و مواد شیمیایی است که مواد شیمیایی آن بسیار خطرناک بوده و باید پس از جمع آوری بازیافت شون. این مواد اگر بدرستی بازیافت نشود نشت کرده و باعث آسیب به محیط زیست و موجودات زنده و انسان می شود. ضایعات باتری را نباید با زباله های عادی دفع کرد بلکه باید کاملا ایزوله جمع آوری و بازیافت شود.

یکی از انواع باتری، باطری ups است.

باتری یو پی اس چیست؟

وظایف باتری یو پی اس

Ups یک منبع تغذیه الکترونیکی است که در اصطلاح تحت عنوان برق اضطراری شناخته می شود. به عبارتی در هنگام قطع برق ups به منبع برق متصل شده و برای مدتی برق را تامین می کند.

از جمله وظایف ups عبارت است از:

  • تامین برق محیط در هنگام قطع جریان برق شهری
  • جلوگیری از نوسانات برق
  • ثابت نگه داشتن ولتاژ و فرکانس برق

باتری های ups از لحاظ تکنولوژی ساخت شکل موج خروجی سه فاز و تک فاز بودن به چند دسته تقسیم می شوند.

Ups آنلاین و آفلاین از انواع باتری های ups هستند که از لحاظ تکنولوژی ساخت با هم تفاوت دارند.

باتری های ups در سیستم های امنیتی شرکت ها و اماکن دولتی، دزدگیرها و دوربین های مدار بسته، سیستم های مخابراتی، سسیستم های بانکی و…. مورد استفاده قرار می گیرد.

فرآیند بازیافت باتری و دلایل آن

بازیافت باتری یو پی اس

باتری های ups پس از مصرف قابلیت بازیافت دارند اما به دلیل کم توجهی به این امر ضایعات ups سوزانده و دفن می شوند. ضایعات یو پی اس پس از جمع آوری از شرکت های بزرگ در دسته های بزرگی بسته بندی می شوند. ضایعات یو پی اس و باتری ها از ماده شیمیایی سرب تشکیل می شود. این ماده سمی بوده و در هنگام بازیافت ضایعات باتری باید از آن خارج شود. به طور معمول در اثر بازیافت ضایعات باطری، ضایعات فلزی، ضایعات پلاستیک و مخلوط اسید حاصل می شود که هر کدام پس از جداسازی باید در واحدهای مربوط به خود بازیافت شوند.از ضایعات فلزی و ضایعات پلاستیک مجددا در ساخت باتری های جدید استفاده شده و مجددا وارد چرخه مصرف می شوند. به علاوه ضایعات پلاستیک پس از بازیافت در تولید محصولات پلاستیکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.سرب موجود در ضایعات باتری یکی از مهمترین و پرکاربردترین محصولات فلزی است که در تولید باطری ها به وفور مورد استفاده قرار می گیرد به طوریکه حدود 40 درصد سرب جهان در صنایع باتری سازی مورد استفاده قرار می گیرد. سرب موجود در باتری ها یکی از محصولات پرمصرف فلزی است و لذا تغییر در قیمت جهانی سرب بر بازار باتری ها و به دنبال آن ضایعات باتری تاثیر بسزایی خواهد داشت.

بازیافت باتری یو پی اس سیلد اسید

باتری ها از طریق آسیاب چکشی خرد و به قطعات کوچک تقسیم می شوند، سپس آن ها را در حوضچه بازیافت قرار می دهند. دراین حوضچه سرب و بقیه مواد سنگین ته نشین می شوند و پلاستیک و ذرات سبک به دلیل وزن و چگالی که دارند شناور می مانند. سپس این مایعات از هم جدا میش شوند و برای پردازش بیشتر و تفکیک به اتاق های بازیافت ارسال می گردند.

بازیافت باتری یو پی اس آلکالین

همه این نوع باتری ها نیاز به فرایند پارتیشن بندی مکانیکی دارند.در بازیافت باتری یو پی اس قطعات باتری به سه محصول نهایی تقسیم می شوند: – روی و کنسانتره منگنز  – پلاستیک و کاغذ  – فولاد و در نهایت، تمام این مواد بازیافتی بصورت جداگانه برای استفاده مجدد در تولید محصولات جدید به کارخانه جات مختلف ارسال می شوند.

بازیافت باتری یو پی اس نیکل کادمیوم

در بازیافت باتری یو پی اس قبل از فرایند تصفیه، قطعات فلزی از پلاستیکی جدا می شوند سپس فلزات با استفاده از روش احیاء فلزی با درجه حرارت بالا یا همان HTMR مخفف(High-Temperature Metal Reclamation) بازیافت می گردند، که در آن فلزات سنگین (به عنوان مثال نیکل، آهن، منگنز و کروم) برای یک حمام فلز گرم ارسال می شوند. در نهایت، فلزات و پلاستیک های جدا شده برای استفاده مجدد در محصولات جدید توزیع می گردند. همه این نوع باتری های یو پی اس به راحتی می توانند به طور کامل بازیافت شوند.

از عوامل مؤثر در قیمت خرید ضایعات باطری یوپی اس، به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

  • حمل و نقل ضایعات باطری هزینه دارند. بنابراین هزینه باربری در قیمت خرید ضایعات باطری مؤثر است.
  • نحوه بازیافت و تجهیرات و ماشین آلات مورد استفاده در آن، هزینه های متفاوتی دارد. هزینه های بازیافت یکی دیگر از عوامل مؤثر در قیمت خرید ضایعات باطری است.
  • قیمت جهانی سرب در مهم ترین عامل مؤثر در قیمت خرید ضایعات باطری است.
  • شرایط بازار نیز میتواند در قیمت خرید ضایعات باطری مؤثر باشد.